+380 (44) 506 22 66 [email protected]
03 June 2025, 15:06

Ми плавно переходимо з весни в літо, залишаючи позаду наповнений цікавою роботою та змістами травень. Ну, й трохи дощами;) Це був час, коли довкола розквітали каштани, запускалися нові програми, народжувалися партнерства, зростали ідеї. 

Та перш ніж відчинити двері в літній сезон, згадаймо, яким для Українського культурного фонду був останній місяць весни. Запрошуємо вас у традиційний місячний дайджест УКФ. Читайте й залишайтесь у курсі того, як звучить культура навіть тоді, коли навколо вирує війна.

У травні розпочали приймати заявки на ЛОТ «Запоріжжя: культурний форпост». Він – про культуру як простір єдності, відновлення та сили. І про регіон, який творить нове навіть попри війну. Тут проєкти народжуватимуться у співпраці, зростатимуть у діалозі й ставатимуть сильнішими завдяки об’єднанню зусиль із Запорізькою обласною військовою адміністрацією та Запорізькою міською радою. Загальний бюджет конкурсу становить 4 мільйона гривень: по 2 млн надає УКФ та ЗОВА. Період подання триватиме до 16 червня, 18:00. 

Водночас партнерство з науково-дослідним центром з питань освіти IP Academy дозволило зібрати майстрів народних художніх промислів, експертів з інтелектуальної власності, представників державного сектору, освіти, бізнесу та креативних індустрій на фінальну подію проєкту «Роль інтелектуальної власності у збереженні коду нації». Народне мистецтво України має голос, який чує держава. Щороку проєкти з переліку Народних художніх промислів – у фокусі УКФ. Упродовж 2018–2024 років за підтримки Фонду реалізовано 63 проєкти з переліку Народних художніх промислів. У ці ініціативи ми інвестували 46,31 мільйона гривень, повідомила виконавча директорка УКФ Анастасія Образцова під час заходу. 

Але й на цьому травнева активність УКФ не завершилася. Спільно з Європейською мережею культурних центрів (ENCC) відкрили додатковий набір учасників з України до міжнародної освітньої програми Incubator 2025, що відбудеться 7-10 жовтня в Туреччині. Цьогорічний фокус – інклюзія та соціальний вплив: проєкти, які змінюють не лише культуру, а й суспільство.

Минулого місяця експерти УКФ завершили оцінювання проєктних заявок, що успішно пройшли технічний відбір. За результатами оцінювання сформовано рейтингові реєстри. Саме вони визначають, які проєкти переходять до наступного етапу й отримують шанс на фінансування. До слова, якщо ви отримали запрошення на переговорні процедури, але з будь-яких причин не плануєте реалізовувати проєкт, будь ласка, повідомте нас якомога швидше. Це дозволить оперативно запросити наступного заявника за рейтингом і надати йому достатньо часу для якісної реалізації проєкту. 

Попри обмежене фінансування, Український культурний фонд посилив позитивну тенденцію щодо збільшення кількості підтриманих проєктів. У 2025 році спостерігали збільшення кількості заявок за всіма грантовими програмами й ЛОТами, що є черговим підтвердженням відданості розвитку культури навіть в умовах складної економічної ситуації та довіри заявників до інституції, розповіла виконавча директорка УКФ в інтерв’ю інформаціному агенстству «УКРІНФОРМ». 

Так-так, минулого місяця вийшло перше велике інтерв’ю Анастасії Образцової у ролі виконавчої директорки УКФ. Як змінилася робота Фонду в умовах повномасштабної війни? Які виклики інституція долає зараз і як швидко адаптується до нових реалій? Про пошук нових форматів підтримки культури, важливість сталих альянсів у кризовий час та колаборацій із соціально-відповідальним бізнесом – в її інтерв’ю. Ще не читали? Швиденько це виправляйте. 

У травні долучилися до Національного тижня безбар’єрності, продовживши збір відповідей для опитування «Досвід впровадження безбар'єрних практик у культурно-мистецьких проєктах», ініційованого спільно з Українським центром культурних досліджень за сприяння Міністерства культури та стратегічних комунікацій. 

На останній місяць весни припало проведення першого в історії УКФ тренінгу із цифровізації культурної спадщини для наших заявників та грантоотримувачів із прифронтових і деокупованих регіонів. Тренінг «Майстерня культурної спадщини» зібрав музейників, громадських діячів і всіх, кому небайдужа доля нашої культурної спадщини. У фокусі спікерів – не лише технології, а й питання збереження і доступності, створення цифрових «страхових копій» під час війни. Цифровізація – це шанс зберегти те, що ідентифікує нас як народ. І ми раді бути частиною цього процесу разом з вами. 

У травні взяли участь у національного форумі-діалогу «Українська музична індустрія: слухай, захищай своє». Тому команда Українського культурного фонду підтримує звернення Комітету гуманітарної та інформаційної політики Верховної Ради України до Уряду з ініціативою оголосити окремий конкурс для підтримки створення нових музичних треків уже цього року. Це дозволить не лише збільшити кількість якісних нових українських музичних продуктів, а також сприятиме створенню, поширенню, монетизації україномовного музичного контенту і його захисту.

А вже 12 червня в Києві відбудеться другий Perform Ukraine. Цьогоріч Бюро програми ЄС «Креативна Європа» в Україні у партнерстві з УКФ створює масштабну платформу, де мистецтво, обмін досвідом і грантові можливості зливаються в єдину живу взаємодію. І так само продовжуємо будувати відкритий простір для мистецьких дискусій – від сталого розвитку театру до диджиталізації творчих практик.

Тож ми завершуємо приготування до заходу. З представниками перформативного сектору побачимось вже 12 червня в Києві. А з усіма іншими – віртуально, в наступному дайджесті. 

Мирних, спокійних та переможних 30-ти днів!

Нагадаємо, Український культурний фонд (УКФ) – державний інвестор розвитку культури та креативних індустрій України. Інституція заснована у 2017 році на підставі Закону України «Про Український культурний фонд». Підтримка проєктів здійснюється на конкурсних засадах в межах семи секторів: аудіальне мистецтво, візуальне мистецтво, аудіовізуальне мистецтво, культурна спадщина, літературна справа, перформативне та сценічне мистецтво, культурні та креативні індустрії. Упродовж восьми років своєї діяльності Фонд профінансував 2951 проєкт. Сума інвестованих коштів у них становить понад 2 млрд грн, а кількість охопленої аудиторії – 56 млн осіб.

Категорія: Статті