29 Червня 2022, 13:06

17 червня Український культурний фонд провів регіональну зустріч із експертами УКФ, які проживають у Львові або евакуювалися з небезпечних регіонів України та тимчасово перебувають на території Львівської області. Серед тем до обговорення - покращення роботи експертних рад і напрацювання пропозицій до стратегії та шляхів відбудови української культури на 2023 рік.  

У першій частині заходу було презентовано діяльність УКФ в умовах воєнного стану та обговорено перспективи реалізації грантового сезону у 2022 році. Зокрема, Владислав Берковський, виконавчий директор УКФ, виступив із доповіддю про відбудову української культури та місце у ній грантової підтримки. Заступниця керівника експертного відділу Наталія Сорока підсумувала роботу експертних рад УКФ упродовж 2021–2022 грантових років. Заступник виконавчого директора з проєктної роботи Дмитро Решетченко проінформував про плани відбору до експертних рад 2023 року та запропонував шляхи вдосконалення роботи експертних рад на майбутнє. 

Друга частина зустрічі була присвячена обговоренню процесу оцінювання проєктів, пропозицій щодо грантового сезону в умовах воєнного стану, можливості інституційної підтримки української культури та її промоцію у світі як ключове в контексті євроінтеграції.  

На думку експерта програми «Ґранд-подія» Остапа Мануляка, доцента Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка, найбільшою проблемою багатьох заявок є некоректне формулювання мети й завдання проєкту, що є загальною тенденцією у мистецькій сфері. Також експерт УКФ порушив питання освіти, зокрема в мистецьких закладах.

Експертка програми «Культура без бар’єрів» Олександра Онишкевич, виконувачка обов’язків директорки Палацу культури імені Гната Хоткевича, зауважила про складність оцінювання в умовах початку повномасштабного вторгнення, коли не було розуміння, як відбуватиметься подальша реалізація проєктів. Експертка УКФ також зазначила, що багато заявок подано на капітальні ремонти чи будівельні роботи, тоді як подібні питання мають вирішуватися з органами влади, а не через гранти фонду. Звернула увагу Олександра Онишкевич і на потребу додаткових роз’яснень заявникам щодо тонкощів формування команд та заповнення кошторису, а також надання можливості доопрацювання поданих заявок.

Експерт програми «Інноваційний культурний продукт», викладач Українського католицького університету Данило Ільницький акцентував увагу на ролі УКФ як каталізатора культурних процесів. «Українська культура має достатній потенціал для творення сенсів в усіх видах мистецтв, усе це потрібно розпрацьовувати», - сказав Данило Ільницький. Експерт УКФ також наголосив на потребі зберегти як рівень і якість інституту експертного оцінювання, так і подальший розвиток незалежності і прозорості експертної оцінки.

Під час зустрічі експерти УКФ висували пропозиції щодо проведення грантового сезону 2022 року і майбутнього - у 2023 році. Зокрема, Юрій Кучерявий, програмний менеджер Центру Шептицького, зазначив про важливість зберегти тяглість відповідальності щодо фінансування сезону, але зважати на зміну пріоритетів і потребу в актуалізації проєктів до умов сучасності. Крім того, експерт УКФ запропонував долучитися представникам фонду до створення «культурних десантів» у зоні бойових дій, адже саме там найбільше відчувається культурний голод і потреба підтримки тих, хто захищає нашу країну. 

Культурологиня Тетяна Продан зауважила про певний дисбаланс у реалізації програми «Культура без бар’єрів» та інших програм, наголошуючи на неприпустимості сегрегації маломобільних груп. Експертка УКФ також висунула пропозицію перегляду оцінених проєктів.

Окремим питанням експерти УКФ обговорили подальшу комунікацію Фонду з заявниками, оскільки кожній зі сторін потрібне розуміння щодо подальшого стану грантового сезону на 2022 рік. Водночас більшість експертів звернули увагу на необхідність стратегічно довести конкурсні програми 2022 року і висловили думку, що готові переглянути вже оцінені проєкти після їхньої актуалізації заявниками.

  



Категорія: Статті